مطالب تازه مدیرعامل شرکت مخابرات درباره پیامک و اینترنت:

نمی‌توانیم محتوای پیامک‌ها را ذخیره کنیم

صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات در گفت‌وگو با امیر لعلی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات، که در جدیدترین شماره آن- آبان‌ماه- منتشر شده، با صراحت مطالب تازه ای در باره پیامک و اینترنت بیان کرده است.

او همچنین در مورد مخابرات پس از خصوصی‌سازی و ارتقای کیفیتی که این تغییر ساختار در ارائه خدمات باید صورت می‌داد اما رخ نداده، از خاطرات پروژه کارت سوخت گفت و از تقاضایی 10میلیونی برای ارتباطات پرسرعت در کشور سخن گفته است. فیضی حتی به شایعات نیز با صراحت پاسخ گفت و عنوان کرد که مخابرات ایران امکان ذخیره‌سازی پیامک‌ها را ندارد و همه این گفته‌ها از اساس شایعه است.

مدیرعامل شرکت مخابرات در بخشی از این گفت‌وگو تأکید می‌کند: نظر شخصی من این است که حاکمیت باید بر محتوا نظارت داشته باشد و نمی‌تواند تولیدکننده محتوا باشد. اگر حاکمیت تولیدکننده محتوا باشد، همین مسائل و ابهامات تا سال‌های دیگر هم ادامه خواهد داشت و به جایی نمی‌رسیم و در نهایت مردم برای گرفتن محتوا باید به خارج از ایران مراجعه کنند.

اظهارات مدیرعامل شرکت مخابرات در مورد مقاومت مدیران در برابر تکنولوژی نیز جالب است. وی می‌گوید: ما معمولاً مدیرانی را بر سر کار می‌گماریم که خودشان آشنا به مسائل روز نیستند و در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند. وقتی مدیر شما به تکنولوژی جدید آشنا نیست، نگران است که اگراین تکنولوژی جدید بیاید، من که بلد نیستم، حذف می‌شوم. هنوز ما این کاربری را در سیستم مدیریتی نداریم. در سیستم دولتی هم این خیلی معروف است که می‌گویند مدیران ضعیف معمولاً از افراد زیر دستشان که باسواد باشند، می‌ترسند، در حالی که در دنیا اینطور نیست؛ مدیر، مدیر است، کارشناس هم کارشناس. برخی از کارشناسان هم در کار کارشناسی قوی‌تر از یک مدیر هستند ولی مدیر نیستند. اینها موضوعاتی است که ما باید از بعد فرهنگ سازمانی روی آنها کارکنیم.

فیضی با اشاره به اینکه تعداد مشترکینی که ارتباط غیرdial up در کشور دارند، چیزی در حدود یک میلیون و دویست هزار مشترک است اضافه می‌کند: تعداد مشترکانDial up هم خیلی زیاد است. ما معتقد هستیم اگر محتواهای خوب تهیه کنیم که به حد وفور هم در کشور امکان تولید دارد، حداقل 10 میلیون مشترک یعنی تقریباً 10 میلیون خانوار به ارتباطات پرسرعت نیاز خواهند داشت. برای تولید محتوا باید تلاش شود. زمانی که در قم خدمت علما رسیدیم هم مطرح کردم که اطلاعات و امکاناتی که در سایت‌هایتان هست را در اختیار مردم قرار دهید تا از آنها استفاده کنند.

وی تصریح کرده است: برای اینترنت محض 128 کیلوبیت ‌تقاضا وجود ندارد، اما برای ارتباط 10 مگابیت که داخلش اینترنت 128 هم هست، اینترنت 512 هم هست، تقاضا وجود دارد. ما اگر بتوانیم محتوا آماده کنیم، این کشور کشش 10 میلیون مشترک با ارتباطات با سرعت 10 مگابیت را در پنج سال آینده دارد و شدنی هم هست؛ اما چرا می‌گوییم برای اینترنت 128 کلیوبیت متقاضی نداریم؟ علتش این است که مشکل دریافت اطلاعات دارند و جواب نمی‌گیرند. یعنی الان در رابطه با گرفتن اطلاعات اینطوری شده که اگر شما می‌خواهید به سایت بانک ملی مراجعه کنید، اول به سرور جستجوی خارج از کشور برمی‌خورید، خب جواب نمی‌دهد و زمان را از دست می‌دهید ولی آماری داریم که 80 درصد مردم علاقه‌مندند کارهای خود را از منزل انجام دهند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این پرسش که چه زمانی اطلاعات ضبط و نگهداری شده قابل دسترسی هستند؟ می‌افزاید: هیچ اطلاعاتی ضبط و نگهداری نمی‌شود، جز اطلاعاتی که مشترک مراجعه کند و برای یک مدت محدود درخواست ذخیره‌سازی کند.

سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات به وی می‌گوید: پس ذخیره شدن پیامک‌ها شایعه است...

فیضی پاسخ می‌دهد: ما هیچ اطلاعاتی را ذخیره نمی‌کنیم جز اطلاعاتی که خود مشترک مراجعه کند، مثلاً یک نفر مراجعه می‌کند که من این همه پیامک نزدم. ما یک لیست به او می‌دهیم که در این تاریخ و در این ساعت شما به این شماره‌هاپیامک زدید ولی محتوای آن را نداریم، چون نمی‌توانیم داشته باشیم. حجم پیامک‌ها به حدی است که نمی‌توانیم نگهداری کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مورد اینترنت پاک نیز می‌گوید: اتفاقاً زمانی‌که اینترنت پاک و حلال مطرح شد، آقایان سؤال کردند نظر تو چیست؟ گفتم من با این موضوع کاری ندارم ولی آنهایی که در گذشته به ما اینترنت حرام فروخته‌اند، مسؤولیت شرعی‌اش جرم دارد، حد دارد وباید پاسخگو باشند!

منبع:ماهنامه مدیریت ارتباطات

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا